Postdoctoral Scholar,
Center for Korean Studies, UCLA,
(2005.03~2007.02)
논문
위치기반 AR기술을 활용한 어드벤처 게임 디자인,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201912
Design of Dance Game Using Wearable Device for Older Adults,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201903
An Analysis of the Preference Type of Internet Personal Game Broadcasting in China ? focused on Player-Unknown’s Battlegrounds Streaming,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201812
Fairy Tale Directed Game-Based Training System for Children with ADHD using BCI and Motion Sensing Technologies,
Behaviour & Information Technology,
201811
Research on the Relationship of Narrative Emotions and Reading Attitudes in Playing Fairy Tale Game of ADHD Children,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201806
A Case Study of the Effect of Feedback and Repeatability of Game Storytelling on Overcoming Fear of Failure of a ADHD Child,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201806
팩추얼드라마 <임진왜란 1592>, 역사 이해의 새로운 형식,
글로벌문화콘텐츠,
201804
퍼베이시브게임의 게임플레이와 공간인지의 관계에 대한 고찰,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201712
ADHD 아동의 집중도 유지 및 읽기이해를 위한 기능성게임 디자인,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201706
기록의 역사에서 집단 경험의 역사로- 역사 드라마 <징비록>의 선조와 류성룡 캐릭터 분석을 중심으로 -,
글로벌문화콘텐츠,
201706
A case study of learning assessment, flow, satisfaction and expressiveness of the music game: Focused on elementary students' music appreciation learning,
International Journal of Computational Vision and Robotics,
201610
ADHD 아동의 읽기, 행동조절능력 향상을 위한 콘텐츠 디자인,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201609
인터랙티브 동화 콘텐츠에서 유저 인터페이스의 최소화 문제에 대한 고찰,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201609
고전시가의 문화 콘텐츠 소재로의 활용 사례 분석-고려가요 <쌍화점>의 영화화를 중심으로-,
열상고전연구,
201512
키넥트 2.0을 활용한 게임 모션 라이브러리 툴 구축,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201506
서애 관련 구비설화에 나타난구술 공동체의 임진왜란에 대한 문제의식,
열상고전연구,
201506
Development of attention and motion-sensitive behavior training platform for children with ADHD using BCI and motion sensing technology,
Electronics, Communications and Networks IV,
201506
ADHD 아동을 위한 BCI 및 모션 센싱 기술 기반인터랙티브 동화 시스템 개발,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201503
캐주얼 게임의 부상: 향수를 넘어 소통으로,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201409
외국인을 위한 한국어교육의 문학교재로서의<동동>의 가치,
열상고전연구,
201406
효율적인 응답속도를 위한 로그 데이터 분석 기반 모바일 게임 사용자 계정 관리,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201406
리듬액션게임, 청각의 공감각적 응용: 음악 게임 치료와 음악 감상 학습을 중심으로,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201303
초등학교 음악감상수업에서 학습매체에 따른 표현양상 비교,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201303
리듬 액션 게임을 활용한 노인 대상 음악 치료에서 우울감, 자아존중감 변화에 대한 게임 효과 분석,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201209
음악게임치료가 요양병원 노인환자의 인지기능, 우울감, 자아존중감에 미치는 효과,
한국컴퓨터게임학회논문지,
201209
스마트 디바이스 기반 리듬액션 게임을 활용한 초등학교 음악 감상수업에서의 학습 평가, 학습 몰입, 학습 만족 연구,
한국게임학회 논문지,
201202
리듬게임을 활용한 효과적인 음악교육 게임 제작,
한국게임학회 논문지,
201202
Effects of acculturation and social network support on depression among elderly Korean immigrants,
AGING MENTAL HEALTH,
2012
Application tag system based on experience and pleasure for hedonic searches,
Communications in Computer and Information Science,
2012
행위서사로서의 게임스토리텔링의 본질,
한국게임학회 논문지,
201106
감성 진단칩 (Emotion-on-a-chip, EOC) : 인간 감성측정을 위한 바이오칩기술의 진화,
감성과학,
201103
Funology Body:Funology와 ‘몸의 철학’ 이론을 바탕으로 한 어플리케이션 분류 검색 체계 연구,
감성과학,
201012
삼국유사 <영재우적>조에서의 노래・공간・구도자・도적의 의미,
열상고전연구,
201006
동양 철학에서의 소리의 속성과 감성 유형 -중국의 악론과 조선의 천기론을 중심으로,
감성과학,
201003
Research on the Development of a User-oriented Korean History Site: Focusing on Analysis of Site Situations and Suggesting New Directions for Development,
The Review of Korean Studies,
201003
저역서
전쟁과 그 기억 - 임진왜란과 류성룡,
선인,
20190129
향수 속의 한국 사회,
한울아카데미 : 한울엠플러스,
20170830
서애 학맥의 역사와 공간,
선인,
20170530
한국민속문학사전,
국립민속박물관,
20131130
삼국유사와 여성,
이회문화사,
20030830
지식재산
네트워크를 이용한 역사학습 시스템 및 방법,
길태숙, 장준호, 박경은,
학술발표
ADHD 아동을 위한 인터랙티브 동화콘텐츠 연구,
한국방송학회,
20171111
Improvement of Behavior and Reading Skills using Adaptive Intervention with Narrative Contents: Development of Adaptive Behavior Training Game Platform (ABTGP),
Global Science and Technology Forum,
20170411
Narratives and Sensor Driven Cognitive Behavior Training Game Platform,
Chinese Medical Association and Chinese Society of Digital Medicine,
20160619
고려가요 <쌍화점>과 영화 <쌍화점> - 고전작품의 현대적 활용가능성,
동아시아 고대학회,
20151212
Fairy Tale Directed Training Game Platform with Brainwaves, Motion Sensing Cognitive Technologies for Children with ADHD,
한국감성과학회,
20151120
서애관련 구비설화에 나타난 구술공동체의 임진왜란에 대한 문제의식,
서애류성룡연구단,
20150227
A Case Study on the Effectiveness of the Music Game in Elementary Students's music Appreciation Learning,
ISSSG 2014 & SGC 2014,
20140523
초등학생을 위한 수학 교육용 게임 디자인,
한국게임학회,
20130511
퍼베이시브 게임 디자인 : 대학 축제에서의 상호교류,
한국게임학회,
20130511
음악 감상 게임을 활용한 수업 연구,
한국게임학회,
20121110
물리적공간을 활용하는 게임 디자인,
한국게임학회 ,
20121110
음악감상교육용 게임디자인,
한국게임학회,
20120602
Game and Education,
Jilin Animation Institute,
20120531
A Case Study on the Effect of Rhythm Action Edugame for Learning of Music Appreciation,
한국 교육공학회,
20120526
프로젝트
헌정기념관내 국회역사관 전면 개편을 위한 전시콘텐츠 구성 및 전달방식 개선 방안 연구,
국회사무처,
(2017.~2018.)
ADHD 아동을 위한 BCI 및 체감형 기술기반 인터랙티브 동화 스토리텔링 연구,
한국연구재단,
(2015.~2017.)